قبل از خواندن حتي يک کلمه از متن مورد نظر بايد محيط مطالعه خوبي براي تمرکز فراهم کنيد.
محيطي که هيچ عامل حواس پرتي نداشته باشد. مغز انسان در اين شرايط تنها روي يک محرک متمرکز ميشود و اطلاعات را به راحتي و با سرعت بيشتر جذب ميکند.
فراهم کردن چنين محيطي در دفتر کار با درهاي بسته شايد ساده به نظر برسد اما کار براي افرادي که در محيط شلوغ فعاليت ميکنند دشوار است.
البته اين به اين معنا نيست که تندخواني در محيطهاي شلوغ امکانپذير نيست، به اين معنا است که بايد حضور افراد را با گذاشتن هدفونهاي فرضي روي گوش ناديده گرفت. با استمرار اين روش شما بخش قابل توجهي از تمرکز کاذب خود را بار مييابيد و خيلي آسان به هدف خود که تند خواني مخصوصا در زماني که وقت نداريم است؛ ميرسيد.
مي توانيد صحبتهاي دکتر يعقوبي درباره تندخواني و کندخواني را نيز مشاهده کنيد.
اگر تا به حال در کتابخانه و در کنار ساير محققان مطالعه کرده باشيد، متوجه ميشويد افراد حرفهاي يک کارت سفيد رنگ را روي سطرهاي کتاب مورد نظر تکان ميدهند. استفاده از کارت سفيد اولين گام براي تقويت مهارتهاي تندخواني است. بيل ميگويد:
اين متد به چشمها کمک ميکند راحتتر ميان لغات يک سطر حرکت کنند، به سطرهاي خوانده شده نلغزند و ميزان تمرکز را افزايش دهند. سرعت بيشتر، ميزان تمرکز مغز را افزايش ميدهد و درک انسان را بالا ميبرد. البته محل قرارگيري کارت مهم است و بسياري از مردم آن را در جايگاه اشتباه قرار ميدهند.
من براي يکي از تحقيقات از عدهاي محققان پرسيدم ترجيح ميدهند کارت سفيد در کدام قسمت متن قرار داشته باشد؟
اکثر آنها پاسخ دادند کارت را در قسمت زيرين سطري که ميخوانند قرار ميدهند. اين عادت بد رگرسيون ناميده ميشود و به خواننده اجازه ميدهد به قسمتهاي خوانده شده بازگردد و مغز خود را به شک وادارد.
در صورتي که چشم انسان بايد به طرف پايين حرکت کند و قرار دادن کارت در زير خط مانع از اين کار ميشود. بنابراين بهترين کار قرار دادن کارت بالاي سطر مورد نظر يا روي آن است تا از بازخواني سطرهاي مطالعه شده جلوگيري شود. قرار دادن کارت در بالاي سطر مورد نظر چشمها را به سمت پايين يعني مطالب خوانده نشده هدايت ميکند.
براي مشاوره و دريافت راهنمايي در تمام زمينه هاي کنکور سراسري مي توانيد با گروه مشاوره دکتر سيد محمد يعقوبي از طريق راه هاي ارتباطي در تماس باشيد.
تکنيک استفاده از کارت سفيد براي خواندن متون چاپ شده مانند کتاب و خلاصهي پروژه جواب ميدهد اما براي خواندن از روي مانيتور، تبلت يا ساير صفحات مناسب نيست. زيرا نگه داشتن يک کارت روي صفحهي مانيتور براي خواندن ايميل يا فايل پيدياف باعث خستگي عضلات دست ميشود. همچنين منظرهي خوشايندي ندارد. اما بيل تکنيک جالبي براي شبيهسازي کارت سفيد روي متون چاپ نشده پيشنهاد داده است. او ميگويد:
براي استفاده از اين تکنيک روي مانيتور تنها کافي است سطر اول متن را در بالاترين حالت ممکن قرار دهيد. به طوري که حاشيهي بالايي نرمافزاري که متن مورد نظر را باز کردهايد در بالاي اولين سطر قرار بگيرد. سپس به کمک نوار کنار صفحه، بعد از خواندن هر سطر متن را به سمت پايين حرکت دهيد. درست همانند تکنيک کارت سفيد روي کاغذ، سطرهاي بالايي را بپوشانيد. اگر ميخواهيد تنها از يکي از تکنيکهاي تندخواني استفاده کنيد اين روش بهترين راه است. زيرا خواندن متن از روي صفحه و بدون استفاده از هيچ استراتژي، حدود 25 درصد کندتر از خواندن از روي کاغذ انجام ميشود.
خواندن از روي صفحهها به طور طبيعي سرعت مطالعه را پايين ميآورد پس بهتر است با متدهاي تندخواني همراه باشد.
آشنايي با گروه مشاوره دکتر يعقوبي و بيوگرافي دکتر سيد محمد يعقوبي
تا اينجا ياد گرفتيم براي افزايش سرعت در مطالعه بايد با قرار گرفتن در يک محيط آرام يا بيتوجهي به افرادي که کنارمان هستند، تمرکز خود را افزايش دهيم. سپس ياد گرفتيم براي جلوگيري از حواسپرتي ذهن بهتر است متون خوانده شده را با کارت بپوشانيم تا چشم به سمت متن خوانده نشده هدايت شود. آخرين تکنيک براي تقويت مهارت تندخواني، به کار گيري نماي جانبي براي ديدن بيش از يک لغت در هر لحظه است. نماي جانبي همان ديدن از گوشههاي چشم هنگام نگاه رو به جلو است. بيل ميگويد:
افراد تندخوان ياد گرفتهاند در هر لحظه روي يک لغت تمرکز نکنند و در هر نگاه چند لغت را همزمان بخوانند. بهعنوان مثال در متن زير به کلمات پررنگ شده دقت کنيد:
بهترين راه براي تقويت اين مهارت، خواندن کلمات و عبارات کليدي است. لغات کليدي معمولا در جمله بزرگتر و مهمتر هستند. مانند تيترهاي رومه که خلاصهي متن را بيان ميکنند. چشم بايد روي لغاتي متمرکز شود که سه حرف يا بيشتر هستند و بار معنايي بيشتري به جمله ميبخشند.
حال بار ديگر به اول متن بازگرديد و فقط لغات پررنگ را مطالعه کنيد. در اين تمرين لغاتِ کمرنگ ديده ميشوند اما خوانده نميشوند. اين يعني مهارت نماي جانبي در حال تقويت است. راه حل ديگر، پيدا کردن گروهي از کلمات در يک جمله است که انديشهاي را شکل ميدهند. به عنوان مثال به متن زير توجه کنيد:
جملهها از گروهي از کلمات تشکيل شدهاند/ که انديشهاي را شکل ميدهند./ جستجو کردن اين گروه کلمات/ نوار بصري گستردهتري را ايجاد ميکند/ و ميزان درک و فهم را افزايش ميدهد.
متن بالا را ابتدا بدون در نظر گرفتن خطوط مورب مطالعه کنيد و سپس گروه لغات بين هر خط را در نظر بگيريد. اين تکنيک نيز هنگام مطالعه به خواننده کمک ميکند تمرکز بيشتري داشته باشد و نحوهي حرکت چشمهاي خود را به بهترين نحو تقويت کند.
شايد احساس کنيد به کار بردن اين تکنيکها هيچ فايدهاي ندارد و حتي سرعت را پايين ميآورد اما بعد از گذشت مدتي استفاده از اين تکنيکها وارد ناخودآگاهتان خواهد شد. هر روز زمان زيادي بابت خواندن متون طولاني هدر ميرود. اين زمان با استفاده از متدهاي تندخواني قابل کاهش است و اگر به درستي انجام شود ديگر شخصي بهانهاي براي عدم مطالعهي کتاب نخواهد داشت.
منبع: چهار راهکار ساده براي تندخواني
درباره این سایت